World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Hamshahri

Article Id: WHEBN0002024459
Reproduction Date:

Title: Hamshahri  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Islamic Principlism in Iran, Alireza Sheikhattar, Media of Iran, Mustafa Balel, Simin Daneshvar
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Hamshahri

Hamshahri
the front page of vol.1 & no.1
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Municipality of Tehran
Founder(s) Gholamhossein Karbaschi
Publisher Hamshahri Corp.
Editor Hosein GhorbanZadeh
Founded 15 December 1992
Language Persian
Headquarters Tehran
Circulation 400,000 (2006)
Website hamshahrionline.ir

Hamshahri (Persian: همشهری‎ ′Fellow citizen′) is a major national Iranian Persian-language newspaper.

History and profile

Hamshahri is published by the municipality of Tehran, and founded by Gholamhossein Karbaschi. It is the first coloured daily newspaper in Iran and has over 60 pages of classified advertisement. The newspaper is distributed within the limits of Tehran municipality. It has a daily circulation of over 400,000 copies, which is on par with major American daily newspapers such as the San Francisco Chronicle, Boston Globe, and Chicago Tribune.[1] Based on the results of a domestic poll of how citizens of Tehran view television and print media which were released by Iran’s Ministry of Culture and Islamic Guidance Hamshahri was the most read daily in Tehran with 44.1% in March 2014.[2]

Hamshahri Building in Karaj-Tehran road.

In 1997's Iranian presidential election, Hamshahri newspaper, then run by former mayor of Tehran, Gholamhossein Karbaschi, was accused by conservatives of supporting Mohammad Khatami. This was seen as illegal, as papers receiving government subsidy were forbidden to take sides in the elections. The issue eventually led to Karbaschi being put on trial on grounds of embezzlement and was sentenced to time in prison. During Khatami's second term, Tehran press court ruled that the newspaper can only be distributed inside Tehran.

International Holocaust Cartoon Competition

On 6 February 2006, Farid Mortazavi, graphics editor of Hamshahri, announced the International Holocaust Cartoon Competition, a cartoon contest to denounce what it called 'Western hypocrisy on freedom of speech', alleging that "it is impossible in the West to joke upon or even discuss certain topics related to Judaism, such as the Holocaust, and the pretexts for the creation of Israel.". The contest ended on 1 November 2006, and Abdellah Derkaoui, a Moroccan cartoonist claimed the first prize. The event was denounced by United Nations Secretary-General Kofi Annan, the Israeli foreign ministry, Reporters Without Borders, the Anti-Defamation League and other parties.[3][4][5]

Temporary banning

The newspaper was temporarily banned from publication on 23–24 November 2009, after it published a picture from a temple of the Bahá'í Faith which is banned in Iran.[6][7][8]

See also

References

  1. ^ """Iran's liberal press tiptoes between "red lines. Reuters. 11 June 2007. 
  2. ^ Arash Karami (16 May 2014). "Tehran poll: 60% believe media has little or no freedom". Al Monitor. Retrieved 22 September 2014. 
  3. ^ Associated Press: Iran says Holocaust cartoon contest expresses hatred toward oppressors, 2 November 2006
  4. ^ ADL: Arab Media Review: Anti-Semitism and Other Trends July – December 2006: Iranian Holocaust Cartoon Contest, 24 January 2007
  5. ^ David Cesarani: Deep in denial, The Guardian, 11 December 2006
  6. ^ "Iran Shuts Newspaper For Publishing Baha'i Temple Photo"
  7. ^ Hafezi, Parisa; Jaseb, Hossein; Mostafavi, Ramin (24 November 2009). Ban on Iran paper over Baha'i photo lifted. Reuters.
  8. ^ In Iran, ban on popular Hamshahri daily lifted. Press TV. 24 November 2009

External links

  • Holocaust Cartoons – mirrored cartoons from Hamshahri, and commentary by irregulartimes.com
  • Copyright Infringement by Hamshahri (Persian and English)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.